Har just sålt en av Anders böcker, det blir bara 63 kronor över när avgift och frakt (som jag betalat) dragits av – men det är definitivt bättre än ingenting.
Halv tio på måndagsmorgonen börjar jag åka mot Vällingby och tandläkarhygienisten. Ute i god tid som oftast, och det var tur. Åkte fel, fick åka stor omväg in till stan och ut igen, väl i Vällingby hittade jag ändå inte dit jag skulle. Men en vänlig receptionist på tandläkarmottagningen talade om att det var Vinsta jag skulle till – och jag kom fram med en halvtimme tillgodo. Den använde jag till ett besök på Läkarmissionen, och köpte tre böcker för 45 kronor, ”köp tre och få den billigaste gratis”.
Besöket hos tandhygienisten gick bra, men jag talade om att de inte behöver kalla mig igen. Det är för krångligt att ta mig dit, idag var jag t ex inte hemma igen förrän halv tre. Bilfärden tog idag lika lång tid som bil-buss-T-bana-promenad fram och tillbaka brukar ta…
Och fy för den lede vilken stressig trafik. Från Vällingby åkte jag över Sundbyberg, och där var rörigt med vägarbeten och byggnationer överallt. Kände just inte igen mig och längtade bara hem till landet och Addarn. Nu ska jag sätta mig på altanen med rutbröd, hårdkokt ägg och kaviar till den drink jag gjort mig förtjänt av.
En långtradare med släp hade vält in över vägrenen, två personer stod och viftade utanför, trafiken stod still kilometervis från Norrtälje in mot Stockholm. Det verkade inte vara några personskador.
Skönt i skuggan av stora moln, snart försvinner solen utom synhåll. Jag behöver ingen sol idag, blev varm nog i bilen trots att jag försökte sätta på ACn. Dricker upp den Herrljunga päroncider som återstod efter helgen, söt och god.
Nu måste jag hitta tandläkare och tandhygienist i Norrtälje – någon som kan rekommendera någon? Sorgligt att skiljas från den bästa tandläkare jag haft någonsin, Ulrika Molund. Men det är inget att göra åt den saken. Just nu är jag ”åtgärdad” och det håller ett år, om inget oförutsett inträffar.
Kör ännu en maskin med lakan, torkväder även idag. I övrigt tänker jag inte göra någonting mera den här måndagen – middag blir överbliven fläskytterfilé, kanske med kokt färskpotatis eller kokt färsk vitkål. Köttet får nog vara kallt. Tomater och gurka för någon vitamin, eller för syns skull. För ögonblicket är jag mätt, så det kanske inte behövs någon middag alls.
En ny order på Bokbörsen, den kan jag lämna i morgon tillsammans med den tidigare boken. Behöver åka och handla ändå, och det är 5% pensionärsrabatt på Ica tisdag och onsdag.
Kvart i sju är jag inne i köket igen, har ätit och är mätt. Dags att diska. Har pratat med syster K som letade efter sladden till symaskinen (som vilat något år). Ju äldre vi blir, desto mera letar vi…
Har försökt släppa ut en stor fluga, nu ser jag att den inte hittade mitt öppna fönster. Så fort jag kommer nära flyger den annanstans. Snart får jag leta på flugsmällan. Och någon dag måste jag nog också tvätta köksfönstren emellan rutorna. Fuskade senast och tog bara ute och inne. Nu syns det otrevligt väl i solen.
Ingen bild idag…











