Author Archives: beskrivarblogg

Profilbild för Okänd

About beskrivarblogg

Bloggen är mitt andningshål, mitt sätt att berätta - för mig själv och andra - om mitt liv, sorger och glädjeämnen, funderingar kring åldrande, kärlek och död. Mitt offentliga skrivande började som egenterapi i samband med spelmissbruk för några år sedan. Nu fortsätter jag skriva, men inte spelmissbruka. Jag har tagit tillbaka mitt liv. Och min bok heter Free Spin - berättelsen om mitt spelmissbruk. Utgiven på Ordberoende förlag.

Idag

Dotter, dotterdotter och sondotter är det jag var allra först. Född mitt i kalla vintern 1942, mina föräldrars första barn. Vi blev så småningom flera döttrar, tre till på fyra år. Sedan tog det stopp, misstänker – vet definitivt inte, … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Jag igår kväll

Det här är kanske den historia jag ska berätta. Inga fantasier i feelgood-anda, inga okända människor som möter jag vet inte vad. Jag ska skriva om mig, om den gamla kvinna jag är idag. Om den syster jag är och … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | 6 kommentarer

Långsamt

23 oktober 2024 – onsdag. Mitt i frukosten ser jag massor av pyttesmå ”myror” som kutar omkring på bordet. Jakt. Vet inte varifrån de kommer, utifrån? Har ingen ankommen frukt eller liknande som brukar locka bananflugor. De här springer, flyger … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Gick för långt

Tisdag, pratar med yngste sonen en stund när jag är ute och går. Gick längs stranden mot gamla stan, när min högra vad plötsligt inte ville vara med på mera promenad. Jag var nog klok som vände för att gå … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Lagom molnigt idag också

Måndag morgon, tidig frukost. Lägger ut fråga om tandläkare i ett par grupper här på ön, tips från Helen – som jag nog hoppades på. Får se vad det ger. Tanden hänger med än så länge. Plockar fram EU-kortet som … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Lite till

Ser på Rapport klockan 18. Lustgas och val i Moldavien, regn som närmar sig. Jaha. Skit att sitta här och oroa mig över en trasig tand. Vet att jag skulle ha besökt tandläkaren innan jag åkte, men min bästa tandis … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | 11 kommentarer

Lördag – söndag

Lördag, gick till loppmarknaden, hela vägen uppför backen, vilade på bänk nr 2. Kollade runt, inget jag behöver bry mig om igen. Fortsatte gå av bara farten, nerför backen och ner i gamla stan. Ölstopp vid gamla hamnen. Una caña. … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Lago Martianez

Är på Lago Martianez, har beställt langouistinos a la plancha och en öl, kombinerad lunch/middag idag. Det är skönt halvklart. Mycket folk lite överallt, avstängt lite här och där, alla sorters baddräkter och brist på. Klockan är kvart över tolv. … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Kyckling i stället för fisk

Onsdag, det sägs regna hela dagen. Blir kanske en dag inomhus. Jag som hittade ett parasoll i en garderob och tänkte gå upp på terassen. Planer… Nu frukost. Vaknade halv fyra och somnade om så småningom. Det innebär stökiga drömmar … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Musik

Skriver någon sorts prolog till det jag hittills kallar demensboken. Behöver göra det möjligt för en läsare att begripa hur vi alla hänger ihop – hur våra liv och relationer gick i varandra och bort, och tillbaka. Hur kärlek, liv … Fortsätt läsa

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer