Jag skulle vilja göra en vacker bok, i ett format som ligger bra i händerna på läsaren, med text som går att läsa också med klena ögon. Med ett omslag som fångar läsaren, gärna av Michael Ceken, som gjorde omslaget till Free Spin.
Böcker utgivna på egen hand är sällan vackra, varken att se på eller hålla i händerna. Danska band som bryts sönder när man läser. En läsupplevelse, min läsupplevelse, handlar lika mycket om innehåll och ord, som om skönhet för ögonen. Jag vill ha alltihop. I en och samma bok.
Och i en och samma bok vill jag också ha en gammal, levande kvinna. En som definitivt inte är ¨åldersrik”, ett nyord hon inte gillar. Hon vill fortfarande vara vacker för sin älskade – men hon har problem att hitta honom. Den hon älskade är död. Hon har inte funnit någon ny kärlek. Inte så konstigt, hon har inte direkt exponerat sig. Pandemin har kanske satt käppar i kärlekshjulet – men sanningen är nog att hon faktiskt inte ens utan pandemi skulle ha gjort mycket för att hitta en man.
Pandemin var något hon kunde använda, skylla på. Den pågår fortfarande, men nu är hon less på detta begränsade liv. Hon är 70+ (tänker fortsätta vara det tills hon dör och sanningen uppenbaras), har inte tid med pandemier. Nu åker hon till Teneriffa, trots pandemin, fullvaccinerad och med intyg om allt möjligt, och vem vet vad som kan hända där, i solen och värmen. Eller motsatsen om vädergudarna har fått spinn.
Dit åker hon nu på tisdag, först till äldste sonen på måndag för övernattning och därefter skjuts till Arlanda.
Hon tror sig veta att hon gjort vad hon kan för att inte sprida coronasmitta vidare. Hon har hållit sig inomhus, hemma utan kontakt med andra människor, hon har använt munskydd och tappat bort en hörapparat därför, hon har vaccinerat sig tre gånger, plus en gång för den ”vanliga” säsongsinfluensan.
Hon smittades när fd maken var sjuk i covid (det ordningen är den hon föredrar, hon får aldrig veta om det kanske var tvärtom), testade sig och fick efter flera påpekanden besked att hon var smittad. Inga symtom. Hennes före detta man dog.
Nu är hon lika less som många andra, och hon kan agera utifrån sin ledsnad. Hon åker till Teneriffa, så må klimatfantaster och andra tycka vad de vill. Hon har bestämt vad hon vill. Inte så ofta hon gjort det i livet, och de gånger hon minns har varit tämligen katastrofala.
Nu är hon 70+ och har inget att förlora. Skit samma vem som blir förnärmad, eller tycker att hon är dum. Hon kan bli en sådan där ”oldfluencer”, en gammal kvinna (höll på att skriva kärring) som inte bryr sig. Som står där för sig själv, utan att vädja till någon annan att stötta henne. Som Iris Apfel. Hon kan, kvinnor kan, gamla kvinnor kan. Tveksamt om ”åldersrika” kvinnor kan… Personlig fördom mot nytt ord. Eller är 70+ samma tveksamma sätt att uttrycka ålder. Det är det nog. Men siffrorna 80 känns så främmande, så nära döden….
När blir någon nära sin egen död? Menar inte ”i tid”, utan nära som i förståelse inför sin egen död. Jag och många som är så gamla som jag har upplevt döden, i form av att närstående, ibland älskade, människor dött. Vi gör ju det, vi dör. Men hittills är det något som händer andra, inte mig. Och det jäkliga är att när det väl händer mig, så kan jag inte berätta om det.
Så hur kan jag och alla andra någonsin tro att vi begriper vad död handlar om? Annat än saknad, förlust, sorg och ibland fåfäng förhoppning om ett liv hinsides – ett vackert ord som jag hittills inte brukat. Jag vet ingenting mer om döden än jag skrev där ovan, men jag hoppas att den för de flesta av oss är befriande.
Tre dagar kvar till avresa, om jag räknar in måndagen hos sonen. Regnar fortfarande.







