Syrran vill läsa något nytt. Så jag skriver. Nyss föll mig ordet ”lubba” in, och jag insåg att jag varken lubbat eller använt ordet på mycket länge.
Idag blir det kokt gädda med skirat smör till middag, mannen min tog hand om de två gäddor som blev resultatet av söndagens fiske. Enligt honom ska en gädda vila någon/några dagar innan den anrättas. Jag vet inte, rensar bara noga bort alla tunna vassa ben, och äter med nöje.
En socialdemokratisk kommunpolitiker som uttalat sig ovanligt korkat om sjuksköterskor har avgått, bra beslut. En minister som uttalat sig ännu mera korkat, och därtill blivit dragen i örat rejält av sin chef, statsministern – har inte avgått. Ännu, jag hoppas han är kapabel att fatta rätt beslut han också. Han har en partikamrat som uttalade sig i samma anda som den avgångne, kanske hon också är smart nog att dra sig tillbaka. Förmodligen inte…
Och i världen krigsskramlar Israel, USA, Nordkorea m fl. Putin skrattar åt det svenska försvaret. ÖB vill ha asyl för afghanska tolkar, ovan nämnde minister vill det inte. På Cypern lär bankerna kollapsa i morgon när de öppnar igen och alla (åtminstone rädda småsparare) tar ut sina innestående pengar. Och de med stora medel på cypriotisk bank flyttar dem till andra länder.
Sverige lär ha en extrem friskolepolitik, som medger vinstuttag på det sätt det fungerar idag. Dessutom leder systemet till kraftigt ökad segregation – vilken nyhet! Den segregationen finns i hela samhället, har gjort det länge och lär fortsätta med det styre vi har idag.
Jag hänger på Facebook och blir alltmera politisk och arg och upprörd över allt som pågår kring människor som av olika anledningar är utsatta och ömtåliga. Eller bara gamla och sjuka. Eller t o m gamla och friska. Förr fanns en barmhärtig ättestupa, de gamla som inte hängde med och bidrog till försörjningen kastades eller hoppade utför berget och slog ihjäl sig. Idag är ättestupan en säng på dåligt fungerande sk äldrevård, en obarmhärtig form av dödande.
Så, för att tala med P O Enquist: En dag ska vi alla dö, men alla andra dagar ska vi leva. Lev varje dag, säger jag till mig och säger jag till er som läser detta. Lev.