Måndag 8 mars 2021 – internationella kvinnodagen. Jag är redan trött på alla ”hurra för kvinnor” på Facebook.
I natt har det snöat rejält. Trist det också. Men nu lyser solen och himlen är blå, vinden verkar inte alls vara lika otäckt kall som igår. Har bara stuckit näsan utanför dörren med soppåsarna. Hemlagade bruna bönor framtagna ur frysen, tänker steka lite fläsk till och hoppas att min galla gillar det jag gillar till middag.
Borde åka in till Norrtälje och lämna Bokbörsen-böcker, men tror att jag väntar till i morgon. Vad ska jag ta mig för idag? Har inte vant mig ännu vid att enbart ha mig själv att ta hand om. Att få någon sorts struktur på dagarna återstår. Jag skriver lite, lagar mat, diskar, städar, tvättar, alla de vanliga hushållsgöromålen.
Saknar att kunna röra mig fritt, om inte annat så för att sitta någonstans och betrakta omvärlden. Det är inte nödvändigt att interagera. Tror att min förmåga att dra mig undan andra människor har blivit en andra natur under det här året, ibland är det skönt, ofta är det bara tomt.
Vem är jag när jag förmodas kunna leva ”som vanligt” igen, när den här smittan och alla restriktioner hör till historien? De senaste åren har varit tunga på så många sätt, inte enbart på grund av corona. I morse vaknade jag med orden ”jag hann bli för gammal” – en dröm där jag inte kunde göra det jag ville, jag var för gammal. Det börjar kännas så, inte varje stund eller ens varje dag, men emellanåt. Oftare än nyss.
Jag är en annan, ännu oprövad i en annan värld än den som var min för bara något år sedan. Och trots att jag är ”för gammal” är jag glad att jag slipper vara ung nu. En fråga som jag inte riktigt vågar söka svaret på är ”hur har jag bidragit till att Sverige idag är som det är”. Med det menar jag rasism, nazism, främlingshat, konspirationsteorier, obeskrivlig dumhet som vänds i våld. Girighet. Det finns inte längre någon solidaritet mellan människor – annat än i de grupper som menar sig förbisedda och kränkta, och hittar en samhörighet i det. Hat. Ondska.
Har nog glömt vilka de sju dödssynderna var – googlar: högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede, lättja. Religiösa synder, enligt den katolska kyrkan, framför allt under medeltiden. Också idag?
Språket speglar nutiden. Ordet ”kränkt” förekommer flitigt, idag är nog första gången jag själv använder det. Andra ord har mer eller mindre försvunnit. Några ålderdomshem finns inte längre (knappast några äldreboenden heller). Folkhemmet är också förpassat till historien. Pandemi har vi lärt oss, förr talade vi möjligen om epidemi. Överdödlighet har inte varit ett känt begrepp förrän nu. Idag vet de flesta att förkortningen FHM betyder Folkhälsomyndigheten. Me too – vart tog det vägen? Media översvämmas av historier om alla influencers och deras metoder att tjäna pengar. Nättroll. Twittergrundarens första tweet auktioneras ut för mer än tjugo miljoner, dollar eller kronor ska jag inte yttra mig om.

Vad jag vill med det jag skrivit ovan vet jag inte heller. Min känsla av främlingskap i mitt land och i min värld är stark. Aldrig tidigare har jag varit rädd för vad som ska ske vid nästa val i Sverige. Det är jag nu. Då känns det nästa bra att ha ”hunnit bli för gammal” – det som händer kommer inte att göra mig illa så länge…
På bilden ovan var jag inte för gammal, då låg större delen av mitt liv framför mig. Från informationsavdelningen på Arla, förmodligen i slutet av 70-talet.
